Nem volt szándékomban, hogy írjak, de az események úgymond rákényszerítettek. :)
Az egész történet szombaton (2009. dec. 19,) kezdődött. Szokásosnak mondható téli nappal, amihez hozzá tartozik az is, hogy esik a hó. Nos ez a dolog így december második felében bizony sokakat meglepett. Nem is gondolták, hogy ilyen előfordulhat. Egyet kijelenthetünk: a MÁV nem egy gyors reagálású hadtest!
Visszatérve a szombati napra, ami ugye minden lúzer számára, aki nem tartalékolt elég szabadságot, vagy a munkaadója nem engedte el, bizony munkanap volt. A kedvezőtlen együttállásoknak köszönhetően (munkanap + hóesés) elég sok embert érintett kedvezőtlenül szeretett vasutunk mutatványa. Sajnos csak a Nyugati - Vác viszonylatot ismerem, de gondolom máshol sem volt rózsásabb a helyzet. Munka végeztével irány a nyugati és örültem, hogy már 15:50-re odaértem, mivel így még elértem a 16:07-es zónázó vonatot. Az örömöm nem tartott sokáig. 16:10-kor már azért kezdtem aggódni, mert a zónázó vonatok általában pontosan indulnak. A képlet persze egyszerű. Másfél órás késéssel elindult a vonat, ami persze minden állomáson megállt. És persze senki semmilyen információt nem nyújtott.
Következett a hétfő. Munka után ismét a vonathoz indulok, de most a 19:07-es zónázóhoz. Örömmel töltött el, hogy a szerelvény a helyén állt, de elég sok volt a tanácstalan ember. A bizonytalanságot növelte, hogy két vonat állt egymás mellett a 7-8. vágányon és mindegyik Szob irányába ment. A jegyvizsgálók a vonat mellett álltak, de egyikük sem tudott semmiről. Megtört a csend és bemondták, hogy egy személy vonat indul a 8. vágányról Szobra, amelyik minden állomáson és megállóhelyen megáll. A menetrend szerint ilyen vonat pedig nincs, mert a lassú csak Vácig megy, Szobra pedig csak zónázó. Volt némi kapkodás. Mindenki próbálta kitalálni, hogy melyik vonatra szálljon. A 8. vágányról aztán 19:20 körül elindult a vonat. Sokan integettek át a 7. vágányon álló vonaton ülőknek, jelezvén, hogy ezt "megszívtátok". Ahogy gurult ki a vonat, a hangos bemondta, hogy zónázó vonat indul a 7. vágányról. Mindenki megkönnyebbült, mert jónak bizonyult a döntés, hogy inkább maradjunk. Kb. 10-15 perccel a személy vonat után elindultunk. Az utolsó pillanatban is mondta a hangos, hogy zónázó vonat indul és Vácig nem áll meg. Sajnos ezt az információt a mozdony vezetője nem hallotta, így Vácig minden állomáson és megállóhelyen megállt. Ismét sikerült jelentős késést elérni.
És ezzel még nincs vége. Mikor azt gondolná az ember, hogy a havazás negyedik napján már tényleg nem lehet meglepetés, hiszen ennyi idő alatt mindenre fel lehet készülni, na akkor jön a legnagyobb meglepetés. Én ilyet még nem láttam. Ismét a Nyugati, ezúttal a 18:07-es vonathoz mentem. Az első meglepetés akkor ért, amikor megláttam, hogy a vonat ugyan a helyén állt, de mindenki mellette didergett a hidegben, mert nem lehetett felszállni a zárt ajtók miatt. Gondoltam nyugi, majd jön a személyzet, elvégre még csak 17:45 volt. Aztán 18:00 és az emberek még mindig a vonat mellett álltak. 18:05-kor már azt is bemondta a hangos, hogy "kérem szálljanak fel a vontra". Hát baszod mindenki azon van, de zárva az összes ajtó. A szerelvény elején egy kisebb csoport vasutas álldogált és már ők is kezdtek telefonálgatni, ugyanis a probléma az volt, hogy eltűnt a mozdonyvezető! Azt hittük, ennél rosszabb már nem lehet. Kis idő múlva bemondták, hogy késett zónázó vonat (ez volt a 17:07-es) azonnal indul a 11. vágányról. ennek az lett az eredménye, hogy az 5. vágányról megindult a tömeg, keresztül mindenen, mert jobb híján szerettük volna legalább azt elérni. Azt sejtettük, hogy zsúfolt lesz, hiszen az előző vonat utasai is rajta voltak. De arra végképp nem számítottunk, hogy összesen 3 (azaz HÁROM!) kocsiból álló szerelvényt indítanak. El lehet képzelni, hogy mekkora volt a népsűrűség.
Nos ennyi röviden a történet, ami miatt írtam. Ezek után persze fel lehet tenni a kérdést.
- Ha már a télre nem tud felkészülni egy szervezet, akkor miért nem tud legalább kommunikálni?
- Miért olyan nagy dolog bemondani, hogy mikor, melyik vágányról, milyen vonat indul a valóság szerint és nem az előre programozott menetrend szerint?
- A jegyvizsgáló miért nem tud semmit arról a vonatról, amelyen elvileg szolgálatot kellene teljesítenie?
- Miként tud eltűnni úgy egy mozdonyvezető munkaidőben, hogy senki nem tud róla? És vajon van-e még munkahelye az ilyennek?
- Miért szarják le azokat az utasokat, akiktől a bevételük származik?
És még egy dolog. A sztrájkok idején azzal érvelnek egy-egy vonat kimaradásánál, hogy a vonat jegyvizsgáló nélkül nem indulhat el. Meg lehet nézni az elmúlt pár napot, hogy a jegyvizsgálók mennyit dolgoztak. Mert információt nem tudnak nyújtani és jegyeket sem ellenőriznek, mivel gondolom nem hiányzik nekik az, hogy valamelyik ideges utas elmagyarázza neki, hogy a több 10000 forintos bérletért cserében mit vár el. Tehát ha ilyenkor vígan elközlekednek a vonatok úgy, hogy a jegyvizsgáló csak utasként van jelen, sokszor a mozdonyvezető mellett, akkor ne legyen már ez kifogás egy sztrájk esetén sem. Mellesleg ha ezek után még valaki sztrájkolni mer, akkor annak valami nagyon nincs rendben a fejében.